Happy holiday! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Moniek Hendriks - WaarBenJij.nu Happy holiday! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Moniek Hendriks - WaarBenJij.nu

Happy holiday!

Door: Moniek Hendriks

Blijf op de hoogte en volg Moniek

07 Mei 2018 | Suriname, Paramaribo

Eindelijk was het zo ver! Ik kon papa, mama en uiteindelijk Mart in mijn armen sluiten! Wat had ik naar dit moment uitgekeken en wat was het fijn om weer samen te kunnen zijn. Zeker omdat papa en mama letterlijk in mijn achtertuin verbleven, daar staan namelijk mooie studio’s. Mart sliep bij mij, dus het was heerlijk om iedereen echt dicht bij je te hebben. Ik heb geprobeerd om ze in 10 dagen tijd zo veel mogelijk te laten zien van wat Suriname allemaal te bieden heeft.

Omdat ik veel te vertellen heb, kun je hier de planning in het kort zien. Wanneer je zin en tijd hebt kun je hieronder het uitgebreide verslag lezen!

Donderdag 19 april: Aankomst papa en mama, uiteten, aankomst Mart
Vrijdag 20 april: bezoek aan stage en Paramaribo verkennen
Zaterdag 21 april: Peperpot Nature Park en Braamspunt (dolfijnen en schildpadden spotten)
Zondag 22 en maandag 23 april: Bigi Pan
Dinsdag 24 april: Vlindertuin en zip line (Parabello)
Woensdag 25, donderdag 26 en vrijdag 27 april: Fredberg en Kingsland rondvaartboot
Zaterdag 28 april: souvenirs kopen en spelletjes dag
Zondag 29 april: Afscheidslunch en vertrek

Donderdag eind middag heb ik papa en mama opgehaald van het vliegveld om vervolgens lekker bij ’t Vat uit eten te gaan, heerlijk quality time met mijn ouders! Daarna was het tijd om Mart op te halen, papa en mama gingen lekker slapen. Vrijdagochtend gingen we al vroeg op pad! Ik had gepland om in de ochtend langs mijn stageplaats te gaan zodat ze konden zien waar ik mijn stageperiode doorbreng. We vertrokken om 7.30 uur op de fiets, want ik wilde ze om 7.50 uur de vlaggenparade laten zien. De vlaggenparade is elke dag weer een ritueel. Alle kinderen verzamelen en zingen samen het volkslied terwijl ondertussen de Surinaamse vlag omhoog wordt gehesen. Dit moment is erg bijzonder om te zien, vandaar dan ik mijn bezoek al zo vroeg mee nam naar mijn stage. Echter aangekomen, begon het te regenen, en ging de vlaggenparade niet door. Nadat ik een rondleiding heb gegeven, zijn we gaan ontbijten bij Tasty. De naam zegt het eigenlijk al, het was echt heel lekker! Het bleef die dag helaas heel veel regenen, maar dat weerhield ons er niet van om toch Paramaribo te ontdekken. We hebben rondgelopen in de Palmentuin, maar hebben ook de bekendste bezienswaardigheden bezocht. Uiteindelijk zijn we teruggekeerd naar huis waar papa, mama en Mart voldaan maar even een dutje gingen doen, want ze waren allemaal moe van de lange reis. Daar zat ik dan, in de keuken met mijn huisgenoten, terwijl mijn bezoek lag te slapen. Alsof ze er helemaal niet waren! Maar na dat ik een maaltijd voor hun had gekookt, hebben we in de avond een potje duizenden gespeeld.

Zaterdagochtend hebben wij Peperpot Nature Park bezocht. In dit park loop je op een aangelegd pad, dwars door de jungle. Hier hebben wij zelf geprobeerd dieren te spotten. Omdat het nog steeds erg regenachtig was, was dit moeilijk. Maar uiteindelijk hebben we mooie vlinders en aapjes gespot! Aan het eind van het pad hebben wij bij een afgelegen café wat gedronken en genoten van een heerlijk stuk appelgebak!! In de middag en avond gingen wij met de boot naar Braamspunt. Tijdens de tocht naar Braamspunt hebben wij dolfijnen van dichtbij gespot! Eenmaal aangekomen op Braamspunt legde de gids veel uit over verschillende dieren die waren aangespoeld. Zo werden wij bij aankomst al meteen verast met een dode leatherback schildpad, dit is de grootste schildpad ter wereld! Het was niet smakelijk om te zien, maar wel bijzonder om zo’n grote schildpad te zien! Nadat wij een rotirol hadden genuttigd op de boot, zijn wij opzoek gegaan naar schildpadden. We zagen al een leatherback schildpad het strand op komen, maar we wilde haar niet storen, dus liepen verder. Gelukkig maar, want hier kwamen wij een nest met jonge schildpadjes tegen. Deze baby schildpadjes waren bezig om naar boven te klimmen, om vervolgens naar de zee te gaan. Wij mochten allemaal een schildpad vasthouden en uiteindelijk in ze zee uitzetten, om ze een handje te helpen! Zo bijzonder. De avond kon eigenlijk niet beter, maar toch wel! We keerde terug naar de leatherback schildpad, en zagen hoe zij haar eitjes aan het leggen was. Het was al bijzonder om een dode leatherback te zien, maar een levende is natuurlijk nog bijzonderder! Deze trip was zo ontzettend gaaf, en wij hebben zoveel geluk gehad met de dingen die wij hebben gezien en gedaan, want dit is niet vanzelfsprekend dat je babyschildpadjes uitzet, en de leatherback zou pas later in het seizoen op Braamspunt komen.

Zondag vertrokken wij op een 2-daagse trip naar Bigi Pan, dit is een natuurgebied van 135.000 hectare groot! Met de boot kwamen wij na een mooie tocht aan bij onze verblijfplaats. Dit was een huisje op palen, midden op het grote meer! In de verte zagen wij al een grote groep flamingo’s opstijgen en weer landen. Aan het eind van de middag gingen wij met de boot varen, om dichter bij de flamingo’s, rode ibissen en alle andere mooie vogels te komen! Heel bijzonder om deze dieren van zo dicht bij te kunnen zien! In de avond gingen wij nogmaals met de boot op pad, maar dit keer gingen wij op zoek naar kaaimannen. Helaas hebben wij deze niet gespot omdat het water te hoog stond. Na een heerlijke nacht in de hangmat geslapen te hebben, gingen wij de volgende dag weer op pad om nog meer van de mooie natuur te kunnen zien, met op de planning, een modderbad! Papa en ik namen deze natuurlijk en werden gelijk 10 jaar jonger! Bij terugkomst gingen twee andere toeristen met een soort kajak, naar de flamingo’s om ze nog beter te kunnen zien. Mart en ik gingen mee! Wat mooi en bijzonder om deze beesten van zo dichtbij te kunnen zien, je ziet ze opstijgen, door te lopen op het water, ja echt! En dan de lucht in om te vliegen, en dat in een grote groep! Bij terugkomst stond er een heerlijke maaltijd op on te wachten, waarna ik met mama samen nog eens terug met de kajak omdat zij het ook wilde zien. Dit keer met fototoestel om mooie foto’s te kunnen maken. Daarna was het tijd om met de boot en auto weer terug te keren naar Paramaribo.

Dinsdag hadden we een rustigere dagje voor de boeg. In de ochtend hebben een tweede poging gedaan om de vlaggenparade te zien, en dat is gelukt! Daarna hebben wij de Vlindertuin in Lelydorp bezocht. Hier hebben wij veel opgezette vlinders en andere insecten gezien, maar we mochten ook zelf de vlindertuin in. Hier vlogen verschillende soorten vlinders rond! Van paars tot rood en van oranje tot blauw! Daarna hebben wij nog een rondleiding gekregen door de kwekerij. Ze kweekte er namelijk vlinders om deze vervolgens te exporteren naar onder andere Europa. We konden het proces van eitje naar rups naar pop en uiteindelijk vlinder heel duidelijk zien! Ook hielden ze er schildpadden en slangen. Na een lekkere lunch zetten wij onze dag voort naar Parabello. Hier ben ik eerder geweest om met Inge met de zip line en quad tour. Nu gingen wij hier zelf heen om daar vervolgens de zip line te doen. Ik vond het natuurlijk niet erg om dit nog eens te doen en de begeleiders herkende mij en zagen dat ik het eerder had gedaan! Na deze mooie zip line hebben nog lekker gezwommen voordat we weer richting Paramaribo gingen.

Woensdagochtend was het zo ver! De drie-daagse trip naar de Fredberg stond op de planning. Lisanne en haar vriend gingen gezellig met ons mee! Na een lange en hobbelige busrit kwamen wij eindelijk aan bij Fredberg Zintete lodge aan. Hier hebben wij heerlijke pompoensoep gekregen als lunch. Ik wilde de soep graag wat pittiger, nou dat heb ik geweten. Niet alleen mijn mond stond in brand, maar mijn gezicht en zelfs mijn linkeroog brandde heel erg. Mijn linkeroog had het flink te verduren, ik kon mijn lens niet meer in en kon alleen maar huilen. Na veel spoelen en doorzetten, had ik een daglens die ik van iemand had gekregen, eindelijk in mijn oog gekregen en kon ik weer wat zien. Voor mij dus geen peper meer! Daarna kon de tocht vertrekken, dachten we. Niets was minder waar want de sleutel van het busje die ons naar de vertrekplek zou brengen was kwijt. Of ja kwijt, Fred, ja de man die de berg heeft ontdekt en het daarom de Fredberg heet, had de sleutel in zijn broekzak laten zitten terwijl hij naar een dorpje ging. Hij kwam een paar uur later terug. Uiteindelijk konden wij rond 16.30 uur vertrekken! Het was een hele tocht door de mooie ongerepte jungle, en de klim was zwaar, maar het uitzicht was fantastisch! En op dit topje van de berg mochten wij overnachten, een droom! De nacht in de hangmat was niet zo fijn zoals op Bigi Pan, maar je kunt ook niet alles verwachten. We stonden in de ochtend op tijd op om de zonsopkomst te zien. Maar deze was er helaas niet omdat er zoveel mist over de bomen trok, maar ook dit was heel mooi om te zien. Na een rustige ochtend begon de terugreis naar beneden. Maar omdat het die nacht de hele nacht had geregend, was het overal nat en modderig. Dus hup, schoenen uit en door het water lopen, terwijl we de dag ervoor daar gewoon op het droge hebben gelopen. Bizar dat het in één nacht zo onder water kan lopen! Bij aankomst van de lodge stond weer een overheerlijke lunch voor ons klaar, en daarna zijn wij lekker gaan zwemmen in de rivier. Ook de rivier stond een stuk hoger en de stroming was dan ook een stuk zwaarder. In de avond zijn we nog op jacht gegaan naar dieren. Helaas hebben we alleen verschillende kikkers gezien, maar om gele kikkers te zien is dan ook wel bijzonder! De volgende ochtend hebben wij nog een kleine tocht door de jungle gelopen waar we eindelijk aapjes tegen kwamen! Dit weekend hebben wij ook veel gevist in de rivier en regelmatig beet gehad. Vrijdag besloten we om de vissen in een emmer te doen zodat we ze later die dag zouden kunnen eten. Zo gezegt zo gedaan, uiteindelijk hebben we 36 visjes gevangen, met grote dank aan de vriend van Lisanne! Deze hebben wij tijdens de lunch opgesmikkeld, met kop en al! Ja je leest het goed, ook de kop. Ik moest er wel een tijdje over nadenken, maar ook ik heb uiteindelijk de kop op. Na de lunch was het tijd voor de terugreis naar Paramaribo.

Vrijdagavond hebben wij natuurlijk ook Koningsdag gevierd. Dit deden wij op een partyboot, deze boot voer rond de waterkant van Paramaribo. Daarna zijn Mart en ik nog naar het feest Kingsland geweest, maar we hebben het niet laat gemaakt omdat we zo moe waren van de Fredberg.

Zaterdag was helaas weer een regenachtige dag, dus deze hebben wij ingevuld met souvenirs kopen en een spelletjesmiddag! Het was heerlijk om op deze ontspannen manier tijd samen door te brengen. In de avond zijn wij uit eten gegaan bij ’t Vat waar wij ook nog genoten hebben van een lekker dessert en cocktails! Zondag zijn wij nog gaan lunchen bij Zus en Zo, waarna het al snel tijd was voor het afscheid van papa en mama. Daarna hadden Mart en ik nog wat quality time samen. Lekker uit eten bij de Pizza Hut en even lekker samen zijn. Maar toen was het ook tijd om Mart naar het vliegveld te brengen. Het afscheid van iedereen was natuurlijk niet leuk, maar ik weet dat de volgende keer dat ik ze zie, dat dat in het vertrouwde Nederland is!

Ik kijk terug op een heerlijke vakantie samen met de liefste mensen! We hebben met zijn alle genoten van Suriname en van elkaar! Maar aan al het leuke komt een einde, afgelopen week heb ik dan ook weer stage gelopen, en bijgekomen van de leuke maar drukke vakantie. Dit weekend heb ik zaterdag met Carli en Sarah bij Torarica aan het zwembad gelegen en zijn wij zondagavond naar een Made in Suriname beurs geweest.

Nog 24 dagen genieten in Suriname en dan is het alweer tijd om naar huis te gaan! Komende weken zal ik mij dan ook gaan richten om mijn stage positief af te sluiten en alles voor school op orde te krijgen. Morgen starten de salsa lessen die ik met Carli en Sarah ga volgen. Ja wie had dat gedacht, Moniek en dansen. Nee ik niet! Maar goed, ik ga maar weer eens lekker slapen om morgen weer aan een nieuwe week stage te beginnen! Tot snel!

Liefs, Moniek

P.s. omdat ik deze vakantie veel foto’s met een fotocamera heb gemaakt, heb ik niet zoveel foto’s om op facebook te zetten. Een goed excuus om mijn fotoboek door te bladeren wanneer ik deze af heb!


  • 07 Mei 2018 - 08:42

    Lenie:

    Wat een gezellig verslag Moniek. Jullie hebben genoten, dat is duidelijk. En wat moet je trots zijn geweest om je ouders en Mart rond te leiden in een land wat hu nog niet kennen. En trots zijn ze zeker op jou...lieten ze zaterdag wel weten op jullie pap zijn verjaardag. Geniet nog van de laatste tijd die je daar nog hebt in Suriname Moniek en snel tot ziens xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Moniek

Op deze site kun je mijn ervaringen in Suriname lezen.

Actief sinds 16 Jan. 2018
Verslag gelezen: 470
Totaal aantal bezoekers 7771

Voorgaande reizen:

03 Maart 2018 - 01 Juni 2018

Stage in Suriname

Landen bezocht: