Een eerste week vol avonturen! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Moniek Hendriks - WaarBenJij.nu Een eerste week vol avonturen! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Moniek Hendriks - WaarBenJij.nu

Een eerste week vol avonturen!

Door: Moniek Hendriks

Blijf op de hoogte en volg Moniek

13 Maart 2018 | Suriname, Paramaribo

Daar ben ik weer!

Ik zit nu alweer 10 dagen in het warme Suriname! Even een update over mijn stage, door een aantal factoren ben ik gestopt met stage bij de Mr. Huber Stichting. Deze stageplaats paste toch niet zo goed bij mijn opleiding waardoor ik mijn vaardigheden niet zou kunnen uitoefenen en uitbreiden. Maar ik ondertussen nieuwe stage gevonden bij de Kangoeroeschool! Ik ga stage lopen bij het kinderdagverblijf op groep de Kevertjes.

Donderdag en vrijdag ben ik vrij geweest en heb ik die tijd goed benut. Donderdag heb ik goed uitgerust en aan het eind van de middag ben ik met Lisanne naar de Palmentuin geweest. Dit is een tuin midden in de stad met honderden palmbomen! Ontzettend mooi, maar er hing ook een hele fijne rust! Daarna zijn wij samen gaan zwemmen bij Torarica. Na het zwemmen heb ik met mijn huisgenootje Carli, haar vriend en een aantal vriendinnen wat gegeten bij 't Vat, en daarna wat cocktails gedronken!

Vrijdag heb ik een rustige dag gehad om een beetje bij te komen van wat er de afgelopen week is allemaal is gebeurd. In de ochtend ben ik opzoek gegaan naar nieuwe mogelijke stageplaatsen, dit keer in de kinderopvang bij kinderen zonder een beperking. Uiteindelijk heb ik een mail gestuurd naar de Kangoeroe Community School om te vragen of ze daar een plekje voor me hebben. Vrijdagavond hadden de dames die het huis beheren een borrel georganiseerd. Deze borrel was samen met twee andere huizen die zij beheren. Op deze manier konden we elkaar wat beter leren kennen! Het was een gezellig avond met lekker hapjes en drankjes. Zoals Surinamers zijn hadden ze natuurlijk veel te veel eten gemaakt. Van loempia's en kaasballetjes tot een hele schaal vol met nasi! Dit smaakte natuurlijk erg lekker!

Zaterdag ben ik meegegaan met een tour naar Braamspunt. Ik kende nog niemand, maar dit was juist een mooie gelegenheid om wat contacten te leggen! We verzamelde bij Leonsberg, waar wij vervolgens met de boot naar Braamspunt vertrokken. Onderweg was het de bedoeling om dolfijnen te spotten, en jawel die hebben wij gespot! Enorm veel zelfs! Ik zat voor op de boot en dit was het perfecte plekje om mooie foto's te maken van deze bijzondere dieren! Eenmaal aangekomen op Braamspunt hebben we op het strand rondgelopen en hebben we een duik genomen in de nogal bruine zee. Daarna hebben wij in een hutje lekkere roti op waarna wij met zijn alle rond het kampvuur zaten! Het was ook de bedoeling om deze avond soepschildpadden te spotten. We hebben erg lang moeten wachten, want de schildpadden moeten eerst vanuit de zee aan land komen, en met zo'n 250 kilo aan gewicht, kun je zelf wel indenken dat dit niet zo snel gaat! Rond 21.30 uur zijn we het strand opgegaan, op zoek naar een soepschildpad. Dit was nog erg lastig want je mocht geen zaklamp aan doen, maar er lagen wel overal takken op het strand! Het was dus erg uitkijken waar je liep. Toen de gids een schildpadden spoor had gezien, liepen wij daar met zijn alle heen. Maar toen wij daar aan kwamen, was de schildpad helaas al teruggekeerd naar de zee. Hij had namelijk zijn hoofd gestoten aan een boomstronk en dacht dus niet verder te kunnen. We moesten dus weer op zoek naar een nieuwe soepschildpad. Na lang wachten, zitten/liggen en chillen op het strand kwam er heel toevallig, 3 meter bij ons vandaan een schildpad aan land! De schildpad liep langs ons, en 3 meter boven ons begon hij te graven. Dit was rond 23.00 uur. Na nog langer wachten en chillen op het strand, wat niet echt chill was omdat je om de haverklap door een mug werd gestoken, mochten wij rond 00.15 uur eindelijk dichterbij komen. In de tussentijd had de schildpad een diepe kuil gegraven om daar zijn eitjes in te kunnen leggen. Wij hebben dus het hele proces van een kuil graven, eitjes leggen en de kuil weer dicht maken van dichtbij mogen mee maken. Hoe bijzonder is dat!

Elke soepschildpad komt tussen de maanden februari tot juli, 5 tot 7 keer, naar Braamspunt om daar haar eitjes te leggen. De graven een diep gat, leggen daar hun eitjes in, en vertrekken weer. Tussen augustus en september komen de eitjes uit. Maar van alle eitjes, wat er rond de 100 zijn, halen maar 1 tot 3 baby schildpadjes de zee. Dit doordat vele eieren worden gestolen en worden verkocht. Maar ook door de natuur omdat de volgens en krabben de baby schildpadden opeten.

Omdat wij pas zo laat een soepschildpad hadden gespot, waren wij pas rond 2.00 uur weer terug bij Leonsberg. Een jongen had 4 taxi's besteld. Maar werd ondertussen 5x terug gebeld of hij wel echt 4 taxi's had besteld en zich niet had vergist. Ja, wij hadden echt 4 taxi's nodig want alle 13 personen moesten terug naar Paramaribo! Ik was blij toen ik om 3.30 uur gedoucht en wel in mijn bedje lag.

De volgende ochtend had ik afgesproken om met Lisanne en haar huisgenootjes naar Commewijne te gaan. Het was dus maar een kort nachtje, maar zeker de moeite waard. Aan waterkant stapte wij op de boot, met onze fiets. Deze boot bracht ons naar Commewijne, eenmaal daar zijn wij naar Peperpot Nature Park gefietst. In dat park hebben wij 2,5 uur rondgelopen, opzoek naar dieren. Daar hebben wij veel hagedissen en salamanders gezien. Daarnaast hebben wij ook veel doodskopaapjes gespot! Maar als hoogtepunt hebben wij een luiaard gezien. Het was meer dat de gids zei dat hij daar zat, want voor ons was het gewoon een zwarte vlek in de boom haha! Maar we kunnen zeggen dat wij er eentje hebben gezien! Eenmaal terug hebben we nog een drankje gedaan om bij te komen van deze tocht. Daarna begonnen we weer aan de terugreis. Op de fiets naar de boot, hoppa fietsen op de boot en volle vaart naar Paramaribo! Er waren veel golven, dus de boot wiebelde van alle kanten. Eenmaal weer aangekomen op waterkant, hebben we daar nog even genoten van het zonnetje met een Parbo Radler! Daarna ben ik weer naar huis gefietst en was ik helemaal op van alles wat ik afgelopen weekend heb gezien! Mijn eerste weekend was dus ook echt een top weekend!

Maandagochtend heb ik mijn afsluitgesprek gehad bij de Mr. Huber Stichting. In de middag heb ik contact gehad met de Kangoeroe Community School, deze zal ik voortaan omschrijven als KCS. Ze hadden waarschijnlijk wel een stageplek voor mij, dus hadden we een afspraak gemaakt voor dinsdagochtend om het een en ander door te spreken. Vanochtend heb ik daar dus een gesprek gehad, dit gesprek ging erg goed, en ze konden mij het goede nieuws vertellen dat ik op groep de Kevertjes stage kon komen lopen. Na wat afspraken gemaakt te hebben, heb ik een uitgebreide rondleiding gehad en werd ik met open armen ontvangen door de leidsters en de kinderen! Dit heeft mij al meteen een goed gevoel gegeven, waardoor ik komende donderdag met heel veel zin aan mijn stage daar ga beginnen! Ik ben benieuwd hoe mijn ervaringen hier zijn, maar ik ga er van uit dat dit een goede stageplek is waar ik mijn vaardigheden kan uitoefenen en uitbreiden! Ik ben ervan overtuigd dat het goed gaat komen!

Na een moeilijke en vervelende start gaat het nu allemaal de goede kant op, en ga ik er een mooi verblijf van maken, hier in Suriname! In mijn volgende verslag zal ik jullie alles vertellen over mijn nieuwe stageplek en alle andere bijzondere avonturen die ik nog mee ga maken!

Stay tuned and follow my journey!

Liefs, Moniek

PS. op mijn Facebookpagina heb ik een mapje Suriname aangemaakt, omdat ik hier maar een aantal foto's op kan zetten. Dus wil je foto's zien van mijn mooie avonturen, dan vind je ze daar!
https://www.facebook.com/media/set/?set=a.1662123230540120.1073741838.100002273760003&type=1&l=ee44e52a5c


  • 14 Maart 2018 - 03:40

    Jolanda :

    Veel succes bij je nieuwe stageplaats, hopelijk zit je daar beter op je plek.

  • 14 Maart 2018 - 09:47

    Marieke Verkooijen:

    Hoi Moniek, fijn om te horen dat het nu wat beter gaat met je.
    Geen leuke eerste ervaring, maar ook die kun je weer in je rugzakje stoppen en leer je toch weer iets van.
    Ik hoop dat je op deze stage wel op je plek zit en dat je er een enorme fijne en dankbare tijd van kunt maken samen met de leidsters en kinderen. Zet hem op!

  • 14 Maart 2018 - 11:05

    Lenie:

    TROTS op jou ❣

  • 14 Maart 2018 - 13:05

    Mama:

    ben trots op jou.

  • 14 Maart 2018 - 22:08

    Ine:

    Super knap gedaan Moniek om meteen een nieuwe plek te gaan zoeken

  • 16 Maart 2018 - 18:37

    Marina:

    wat een tegenvaller van je eerste stage!! Maar knap dat je het oplost en verder zoekt naar wat anders! Fijn dat je die ook gevonden hebt, ik hoop dat je het goed naar je zin krijgt, de eerste reacties waren in elk geval toppie!! Veel sterkte succes en liefs!! Paul en Marina xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Moniek

Op deze site kun je mijn ervaringen in Suriname lezen.

Actief sinds 16 Jan. 2018
Verslag gelezen: 452
Totaal aantal bezoekers 7784

Voorgaande reizen:

03 Maart 2018 - 01 Juni 2018

Stage in Suriname

Landen bezocht: