De eerste dagen! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Moniek Hendriks - WaarBenJij.nu De eerste dagen! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Moniek Hendriks - WaarBenJij.nu

De eerste dagen!

Door: Moniek Hendriks

Blijf op de hoogte en volg Moniek

05 Maart 2018 | Suriname, Paramaribo

Hoihoi lieve lezers,

Hier is ie dan, mijn eerste echte reisverslag vanuit het mooie en warme Suriname! Nadat ik vrijdagavond mijn laatste spullen had ingepakt heb ik nog een heerlijk avondje gehad met papa, mama en Mart. Zaterdagochtend was het zo ver.. We vertrokken extra vroeg want Nederland zou Nederland niet zijn wanneer het opeens zou gaan sneeuwen! Om 7.30 uur vertrok ik samen met papa, mama, Mart en Yvonne naar Schiphol. Inge en Willem kwamen zelf, maar waren er veel te vroeg :P. Op Schiphol aangekomen gingen we op zoek naar Inge en Willem die ergens wat zaten te drinken, maar niet alleen hun zaten daar. Mijn beste vriendin, Mila, was ook mee gekomen! Dit was een super leuke verassing want ik baalde al dat ze niet mee kon komen. Ik had dus een heel uitzwaaicommitee bij me. Nadat ik mijn koffer had afgegeven gingen we met zijn allen wat drinken. Ik besefte me nog niet helemaal dat over een klein half uurtje mijn avontuur begon en ik het allemaal alleen moest doen. Toen het tijd was om naar de douane te gaan en vervolgens naar mijn gate, wat het tijd om afscheid te nemen. Natuurlijk kwam dat afscheid veel te vroeg en kreeg ik al meteen tranen in mijn ogen. Vele knuffels, kusjes en foto's verder was het toch echt tijd om te gaan. Nu was het begonnen!

Toen ik bij de gate aankwam zag ik dat mijn vlucht vertraagd was met 25 minuten, maar dit werd al snel langer en uiteindelijk is de vlucht een uur later vertrokken. Na lang wachten bij de gate mocht ik in het vliegtuig, ik heb al vele vluchten gehad. Maar even serieus, in zo'n groot vliegtuig heb ik nog nooit gezeten! Voor de kenners onder ons, ik zat in een boeing 747-400 all pax. En ik had natuurlijk het `geluk' dat ik helemaal achter in het vliegtuig zat waardoor ik het hele vliegtuig door moest slenteren met mijn handbagage om bij mijn stoel uit te komen. KLM staat voor goede service en veel eten. Nou dat heb ik geweten, in de middag kreeg ik rijst met kip, een fantasia salade en modder mouse (lees, chocolade mouse) en als avondeten kreeg ik een stuk pizza, een Italiaanse pesto salade en een tiramisu. Die tiramisu was mierzoet, dit was niet alleen te proeven maar ook te zien. In de bodem zag je de korreltjes suiker gewoon liggen! Iets teveel van het goede. Tussendoor zijn we ook nog verwend met nootjes en een dame blanche. Echt gezond is het dus allemaal niet, maarja. Tijdens de vlucht zat ik naast een vrouw van 60+ waar ik vele gesprekken mee heb gevoerd. Ze heeft namelijk haar hele levensverhaal verteld en wist na een 9-uur durige vlucht dus alle ins and outs over haar! Dit was natuurlijk erg interessant om te horen.... De vlucht duurde dan ook wel erg lang, want echt slapen lukte niet want ze had elke keer wel wat te vertellen. Maar goed, het was wel erg gezellig! Uiteindelijk is de vlucht drie kwartier later geland dan gepland. Ik was blij dat ik er was, maar ik had natuurlijk te vroeg gejuicht. Omdat ik achteraan in het vliegtuig was, kon ik er ook pas als laatste uit. Met het gevolg dat ik dus ook bijna als laatste in de rij stond voor de paspoort controle. Dit was geen pretje want het was erg warm en er moest van zo'n 600 personen het paspoort gecontroleerd worden, en als er maar 2 mensen achter de balie zitten, kun je wel raden dat dit erg lang geduurd heeft. Toen ik uiteindelijk door de paspoortcontrole was, stonden de koffers al klaar en moest nogmaals in een rij staan om een briefje in te leveren waarin ik informatie moest schrijven over mijn verblijf in Suriname. Geloof het of niet, ik heb er in totaal twee uur over gedaan nadat ik was geland. Maar dat terzijde, ik was blij dat het avontuur nu echt kon beginnen. Gelukkig werd ik opgehaald door een vriendinnetje die al drie weken in Suriname zit. Het was fijn om na zo'n lange reis iemand bekends te zien die me een beetje wegwijs kan maken. Zij had een taxi geregeld en met deze taxi zijn we naar mijn studentenhuis gereden. Ondertussen hebben wij nog iemand anders ergens afgezet die ook met deze taxi mee reed.

Aangekomen bij mijn studentenhuis waren de beheerders blij om mij te zien omdat ze ongerust waren omdat het al zo laat was. Ik had natuurlijk geen bereik dus ze wisten niet waar ik was. Nadat ik een rondleiding had gekregen en mijn spullen op mijn kamer had gezet, had Lisanne honger. Ze had namelijk vanaf 13.30 uur niets meer gegeten en het was al 21.30 uur. Daarom had ze een taxi besteld waarmee we naar de KFC zijn gegaan, ja ja wat een binnenkomer! Toen we daar wat gegeten hadden, bracht een taxi ons weer naar huis. Thuis heb ik mijn koffers uitgepakt, heb ik gedoucht en ben ik heerlijk gaan slapen. Dit had ik wel nodig nadat ik om 6.00 uur was opgestaan en om 24.00 uur (4.00 uur Nederlandse tijd) pas te bed lag. Maar helaas, werd ik om 5.30 uur alweer wakker, je kunt wel zeggen dat ik dus flink last had van een jetleg...

Maar toen begon het pas. Ik realiseerde me dat ik helemaal niets kon. Ik had namelijk geen Surinaamse dollars, geen eten/drinken, geen fiets en geen beltegoed om een taxi te bellen. Mijn huisgenootjes waren niet thuis dus dit was wel even een puntje waarvan ik dacht, oke hoe ga ik dit doen haha. Uiteindelijk kwam ik erachter dat er een pinautomaat dicht bij zat dus liep ik daar heen. Maar natuurlijk was deze buitenwerking. Ik besloot om toch maar naar een klein Chinees supermarktje te gaan en met euro's te betalen. Daar heb ik het broodnodige gehaald om de dag door te komen. Gelukkig waren ze eerlijk met het wisselen van het geld dus ben ik niet opgelicht. Daarna heb ik mijn fiets opgehaald die ik over had gekocht van een student die weer terug naar Nederland gaat. De taxi heeft mij daarheen gebracht zodat ik op de fiets terug kon. Ik voelde me een echte `Hendriks' toen ik in één keer goed naar huis was gefietst! Weer thuis aangekomen heb ik kennisgemaakt met mijn huisgenootjes. Ze boden meteen aan dat ik die middag met ze mee mocht gaan zwemmen. Dit leek me erg leuk en ik appte Lisanne of ze ook mee kwam. Bij het zwembad kon ik voor €60 een maandabonnement kopen of voor €10 een dag kaartje. Ik koos voor het maandabonnement. Ik had het hier daarna met Lisanne over en ze zei dat dat super duur was, vond ik ook, maar toch. Zei had een veel goedkoper abonnement voor een half jaar. Dus wij zij terug gegaan om te vragen of ik het kon verlengen voor 3 maanden. Dit kon, en dit scheelde enorm veel geld. Waar ik anders €60 per maand kwijt zou zijn, was ik nu voor 3 maanden €67,50 kwijt! Wat een verschil! Toen we goed en wel lagen we aan het zwembad bij hotel Torarica lagen, begon het te regenen. Deze regen veranderde in onweer. Je kunt dus wel zeggen dat ik een warm welkom heb gehad. Gelukkig is dit niet het weer zoals het dagelijks is. Er valt dagelijks met momenten veel regen maar voor de rest is het droog. Nadat het onweer voorbij was, kwam Lisanne en heb ik samen met Lisanne en mijn huisgenootjes nog in de zon gelegen en gezwommen. Rond 17.00 uur zijn Lisanne en ik naar 't Vat gegaan. Dit is een sidewalk café waar veel Nederlanders komen. Natuurlijk heb ik daar al een heerlijke rainbow cocktail genuttigd. Het lijkt wel vakantie! Daarna ben ik mee naar Lisanne haar studentenhuis gegaan en heb ik kennisgemaakt met haar huisgenootjes. Ik heb daar meegegeten, maar na het eten was ik erg moe omdat ik die nacht maar kort geslapen had. Met de taxi ging ik naar huis en ging ik om 21.30 uur al slapen.

Vandaag had ik om 10.00 uur kennismakingsgesprek bij mijn stage. Met de taxi ben ik daar naartoe gegaan. Eenmaal daar waren ze verbaasd dat ik er al was, want ze dachten dat ik een andere dag kwam. Wat ik erg raar vond, want link aan de muur hing een groot memobord waarop geschreven stond: 03-03: Moniek Hendriks stagiaire opvang 05-03: 10.00 uur kennismakingsgesprek Moniek. Je zou bijna denken dat ze dan wel weten dat ik kom, toch? Niet dus.. Nadat ik een rondleiding heb gehad en wat afspraken had gemaakt, was het weer tijd om naar huis te gaan. Ondanks dat ik lang geslapen had, was ik moe en deed weer een dutje. Ik werd wakker en voelde me niet heel lekker dus heb in de middag rustig aan gedaan. Aan het eind van de middag ben ik met een huisgenootje en haar vriend naar de grote supermarkt gefietst om boodschappen te doen. Daarna heb ik wat gekletst en gekookt. En nu lig ik weer heerlijk in mij bedje, dit verhaal voor jullie te typen. Zo meteen ga ik maar eens slapen, want morgen moet ik om 6.45 uur al aanfietsen naar mijn stage. Daar heb ik dagen van 7.30 uur tot 14.30 uur. Maar omdat ik de weg nog moet uitzoeken, vertrek ik wat eerder.

Vanaf morgen begin ik dus al aan mijn stage. Wat mijn werkzaamheden worden weet ik nog steeds niet precies, maar in mijn volgende reisverslag zal ik jullie hierover vertellen. Naast mijn stage staat er nog niets op de planning, maar dat wordt vanzelf gevuld met leuke uitjes!

Dit waren mijn eerste twee dagen, twee dagen vol avontuur! Maar ook dagen waarin ik het koude -5 achterliet voor het warme +28! Beter kun je het niet treffen toch?

Ik ga nu lekker slapen en jullie horen vanzelf weer van me!

Tot snel!
Moniek

Ps. Ik heb een Surinaams nummer, mijn Nederlands nummer gebruik ik af en toe, maar wil je mijn Surinaams nummer, stuur me maar een appje!

  • 06 Maart 2018 - 07:28

    Riette:

    Nou de eerste dagen zitten erop nu begint het echt. Nieuwsgierig naar de stage

  • 06 Maart 2018 - 08:31

    Marieke Verkooijen:

    Leuk om jouw verslag te lezen. In 2 dagen al veel gezien en wegwijs gemaakt. Zet hem.op

  • 06 Maart 2018 - 09:28

    Mama :

    Fijn dat het goed met je gaat. Geniet van je stage.

  • 06 Maart 2018 - 10:10

    Inge:

    Fijn dat het al bevalt! Als je de volgende keer gewoon zegt dat je er pas later hoeft te zijn, slapen wij ook langer uit. ;P

  • 06 Maart 2018 - 11:20

    Lisette Beekmans:

    Nou Monique, je hebt al wat dingetjes zelf moeten oplossen, en het is gelukt. Door deze stage leer je ook zelfstandiger te worden. Ik hoop dat de stage start goed verloopt, veel succes, ben benieuwd naar je ervaringen, liefs lisette

  • 06 Maart 2018 - 12:22

    Wilma Vermeulen :

    Hoi Monique, wat fijn dat het zo goed gaat ik ben benieuwd hoe je stage is maar dat horen we vast nog.
    Groetjes Wilma

  • 06 Maart 2018 - 19:13

    Paul En Marina:

    Hey Moniek,
    leuk om je verslag te lezen!!
    Knap hoor dat je de stage doet!!
    Vandaag de eerste stagedag, ben benieuwd hoe het is gegaan!!
    Veel succes en liefs,
    x Paul en Marina

  • 09 Maart 2018 - 10:42

    Jeannette Van Dal:

    Mooi om je ervaringen te lezen, dat gaat helemaal goed komen daar met jou. Benieuwd hoe je stage gaat bevallen, lezen we de volgende keer. Geniet ervan en heel veel plezier!! Groetjes van de van Dallekes

Tags: Eerste dagen

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Moniek

Op deze site kun je mijn ervaringen in Suriname lezen.

Actief sinds 16 Jan. 2018
Verslag gelezen: 662
Totaal aantal bezoekers 7789

Voorgaande reizen:

03 Maart 2018 - 01 Juni 2018

Stage in Suriname

Landen bezocht: